Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Právní oddělení rektorátu

Novela zákona o vysokých školách

Dne 1. 3. 2025 nabyla novela zákona o vysokých školách účinnosti. 

Níže přinášíme vymezení změn, které s sebou nová právní úprava přináší. 

POZOR: Novelizací se nemění číslo zákona o vysokých školách. Pokud budete odkazovat na příslušný právní předpis, vždy používejte formulaci "zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v účinném znění"

 

1. STUDIJNÍ AGENDA

 

Zkrácení odvolací lhůty u všech rozhodnutí na 15 dní 

  • Odvolací lhůta ve všech rozhodnutích o právech a povinnostech studentů a uchazečů je nyní 15 dnů místo původních 30 dní.  
    • Doporučení: Včasnost odvolání posuzujte podle data, kdy bylo rozhodnutí vydáno. Pokud jde o rozhodnutí vydané před účinností novely, platí odvolací lhůta v délce 30 dnů. 

 

Pravidla pro doručování elektronickým informačním systémem vysoké školy

  • Podle nového zněním § 69a odst. 4 platí, že písemnost doručovaná prostřednictvím elektronického informačního systému vysoké školy je doručena okamžikem, kdy se po zpřístupnění písemnosti účastníku řízení v elektronickém informačním systému vysoké školy účastník řízení do uvedeného systému přihlásí, a [n]epřihlásí-li se do něj ve lhůtě 10 dnů ode dne, kdy mu byla písemnost v elektronickém informačním systému zpřístupněna, považuje se tato písemnost za doručenou posledním dnem této lhůty. 
    • POZOR: 
      • Je možné pouze u písemností, které jsme doteď doručovali systémem (tj.  zejména výzva k vyjádření se k podkladům v řízení o ukončení studia). Rozhodnutí ani jiné výzvy prozatím systémem doručovat nebudeme, viz Stanovisko prorektora pro vzdělávací činnost dostupné zde.
      • Již nelze postupovat podle metodického pokynu rektora č. 2/2018 Doručování prostřednictvím univerzitního systému! I výzvy k vyjádření se k podkladům jsou tedy doručeny buď přihlášením nebo 10 dnem; teprve poté začne běžet lhůta po vyjádření!

 (Ne)započítávání  neúspěšných studií do doby rozhodné pro vyměření poplatku za delší dobu studia 

  • Do doby studia rozhodné pro vyměření poplatku se započítávají jen neúspěšná bakalářská a magisterská studia realizovaná na jakékoliv veřejné vysoké škole (do doby studia se tedy nezpočítává studium na soukromé vysoké škole) . Před vydáním rozhodnutí proto kontrolujte, zda započítaná studia odpovídá nové právní úpravě. 
    • POZOR: Tuto změnu je nutné promítnout i do odvolacího řízení; pokud se student odvolá proti rozhodnutí o vyměření poplatku, které jsme vydali před účinností novely, ale ještě nenabylo právní moc, je nutné řídit se při posuzování odvolání novou úpravou.  

Vydávání nových diplomů po změně pohlaví 

Od účinnosti novely jsme povinni vydat absolventovi na jeho žádost nový diplom, pokud prokáže, že mu bylo přiděleno nové rodné číslo nebo mu byla povolena změna jména/jmen/příjmení.  

Vydávání dokladu o studiu nebo potvrzení o studiu

Doklad o vykonaných zkouškách nebo potvrzení o studiu vydává vysoká škola vydáváme na základě žádosti fyzické osoby, o jejíž studium jde. Pokud o to žadatel požádá, doručuje se doklad o vykonaných zkouškách nebo potvrzení o studiu prostřednictvím elektronického informačního systému vysoké školy, přičemž vysoká škola doklad nebo potvrzení zapečetí kvalifikovanou elektronickou pečetí.

Zpětvzetí přihlášky

Pokud uchazeč neuhradí poplatek spojený s přijímacím řízením včas, platí, že vzal přihlášku zpět. Přijímací řízení daného uchazeče je tedy možné zastavit, aniž bychom ho vyzývali k úhradě poplatku.

Změna termínu zkoušky 

Student/studentka má nově právo na opakovanou změnu termínu zkoušky z důvodu těhotenství nebo péče o dítě.

Zveřejňování závěrečných prací 

Dle úpravy nyní veřejná vysoká škola zveřejňuje závěrečné práce bezodkladně. Došlo též k prodloužení doby, po kterou je možné zveřejnění práce odložit - nyní činí 5 let. 

Neplatnost vykonání státní závěrečné zkoušky 

Prodlužuje se lhůta, ve které je možné řízení zahájit; nyní se jedná o 7 let ode dne jejího složení. Zároveň dochází k upřesnění skutkové podstaty, a to v souladu s ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu. Platí, že neplatnost vykonání státní závěrečné zkoušky může rektor vyslovit, pokud osoba nesplnila, nebo jen zdánlivě splnila podmínky pro úspěšné vykonání státní zkoušky nebo její části, a to proto, že se dopustila úmyslného trestného činnu nebo úmyslně a neoprávněně užila dílo jiné osoby a tím závažně porušila právní předpisy upravující ochranu duševného vlastnictví nebo se dopustila jiného závěžného úmyslného nečestného nebo nepoctivného jednání.

Zápis do studia 

Pokud se uchazeč zapíše do studia ještě před tím, než rozhodnutí nabyde právní moci, platí, že se vzdal práva na odvolání (není tedy již nutné, aby se uchazeči výslovně vzdávali práva na odvolání).

Uznání zahraničního vzdělání

Novela přináší změny u uznávání zahraničního vzdělání, a to tak, že zpřesňuje okruh informací, jejichž poskytnutí může v rámci řízení vysoká škola po žadateli o uznání požadovat. O uznání vzdělání se nově vydává rozhodnutí, nikoliv osvědčení.

POZOR: uvedené se nevztahuje na posouzení zahraničního vzdělání pro účely přijímacího řízení!

Odlišné podmínky pro přijetí

Vysoká škola může nově stanovit odlišné podmínky pro přijetí u příjemců stipendia nebo uchazečů o stipendium v rámci realizace programů poskytování rozvojových vládních stipendií ke studiu na vysokých školách v České republice, schválených vládou na základě zákona o zahraniční rozvojové spolupráci, nebo programů vyhlašovaných ministerstvem podle § 91b.

Stipendia 

Novela upravuje výčet druhů stipendií, které může veřejná vysoká škola přiznávat. Dále umožňuje, aby v případě, že je stipendium vypláceno na základě mezinárodních smluv nebo přímo použitelných předpisů EU, nevedla vysoká škola správní řízení, ale peníze vyplácela na základě smlouvy uzavřené s příjemcem stipendia.

Doktorský studijní příjem

Studenti doktorských studijních programů budou nově pobírat tzv. doktorský studijní příjem, který je představovaný součtem měsíční výše peněžních prostředků doktorského stipendia přiznaného vysokou školou nebo její fakultou studentovi jejího doktorského studijního programu a měsíční výše mzdy nebo platu sjednané, stanovené nebo určené za práci, v níž uvedený student vykonává v pracovním poměru tvůrčí činnost související se vznikem jeho disertační práce jako zaměstnanec dané vysoké školy nebo zaměstnanec České republiky působící na dané vysoké škole nebo jako zaměstnanec právnické osoby, s níž má daná vysoká škola uzavřenu smlouvu o spolupráci.

Studijní příjem může být tvořený pouze stipendiem nebo kombinací platu a stipendia. Podmínky přiznání, odejmutí a výše stanoví stipendijní řád. 

Ukončení studia studentům doktorských studijních programů

Dle novely se studium v doktorském studijním programu ukončuje pouze obhajobou disertační práce, tj. již se neskládá státní závěrečná zkoušky. Tato změna je sice účinná již od 1.3.2025, ale uplatní se pouze na studenty, kteří započali první výukové období svého studia po její účinnosti. Studenti, kteří se zapsali do studia a započali první výukové období před účinností novely, se změna netýká.

 

2. AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI

Povinnost hlásit další pracovní poměr

Akademičtí pracovníci jsou nově povinni hlásit informace o svém dalším pracovním poměru, popřípadě následně o jeho skončení, v němž působí na jiné tuzemské vysoké škole, u poskytovatele zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky, na veřejné výzkumné instituci nebo u jiné výzkumné instituce, zapsané do seznamu výzkumných organizací schválených pro přijímání výzkumných pracovníků ze třetích zemí podle jiného právního předpisu, a to i v těch případech, kdy jde o výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární nebo umělecké činnosti. Obdobnou informační povinnost má i uchazeč, který s vysokou školou sjednává pracovní poměr akademického pracovníka

Zveřejňování údajů o habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem

Mění se též rozsah údajů sdělovaných ministerstvu v souvislosti s habilitačním řízením a řízením ke jmenování profesorem, jakož i moment, kdy je vysoká škola povinna tyto údaje sdělit. Jméno, příjmení, rok narození, pohlaví, údaje o pracovním nebo služebním poměru uchazeče, výsledek a datum ukončení řízení vysoká škola oznámí ministerstvu v případě habilitačního řízení bezodkladně po jeho zastavení nebo po jmenování uchazeče docentem a v případě řízení ke jmenování profesorem bezodkladně po jeho zastavení nebo po schválení návrhu na jmenování uchazeče profesorem vědeckou nebo uměleckou radou vysoké školy.

 

3. AKREDITACE

Jednací jazyk v řízení o udělení akreditace

Právní úprava nyní umožňuje, aby bylo s předchozím souhlasem nebo na návrh všech účastníků řízení možné jednat a písemnosti předkládat a vyhotovovat v cizím jazyce nebo vícejazyčně, a to i bez tlumočení a překladů, usnese-li se tak Rada Akreditačního úřadu. Obdobná úprava se uplatní pro vydávání stanovisek.

Místní šetření

Akreditační úřad může v rámci posouzení žádosti o akreditaci nově ověřovat, zda jsou splněny podmínky pro udělení akreditace v místě uskutečňování studijního programu. Pokud vysoká škola neumožní ověření podmínek v místě uskutečňování studijního programu, Akreditační úřad žádost zamítne.

Společné studijní programy se zahraničními i tuzemskými vysokými školami

A) Pokud společně žádají o akreditaci

Novela upřesňuje obsah dohody mezi zahraniční a tuzemskou vysokou školou, nebo dvěma tuzemskými vysokými školami, pokud společně žádají o akreditaci studijního programu, a to tak, že jejím obsahem může být způsob přijímání uchazečů ke studiu ve studijním programu a udělování akademických titulů absolventům tohoto studijního programu, přijímá uchazeče nebo jejich část ke studiu, přičemž uchazeč může být zapsán v tomto studijním programu do studia pouze na jedné ze spolupracujících vysokých škol, a stanoví podrobnosti o organizaci studia ve studijním programu a o akademických právech a povinnostech studentů, včetně platnosti studijních a zkušebních řádů, stipendijních řádů a případně dalších vnitřních předpisů nebo pravidel těchto vysokých škol nebo jejich součástí pro studenty, a o věcné příslušnosti těchto vysokých škol nebo jejich součástí a jejich orgánů rozhodovat o právech a povinnostech studentů daného studijního programu.

B) Pokud chtějí program uskutečňovat v rámci institucionální akreditace

Vysoká škola s institucionální akreditací může studijní program v rámci oblasti, pro niž má institucionální akreditaci, uskutečňovat ve spolupráci s jinou právnickou osobou pouze na základě

1. smlouvy s tuzemskou nebo zahraniční vysokou školou; zahraniční vysoká škola musí splňovat podmínku sídla, své ústřední správy nebo hlavního místa své podnikatelské činnosti na území některého členského státu Evropské unie a zřízení nebo založení podle práva některého členského státu Evropské unie,

2. smlouvy s pracovištěm Akademie věd České republiky s postavením veřejné výzkumné instituce nebo s jinou veřejnou výzkumnou institucí, nebo

3. udělení akreditace studijního programu podle § 81.

Dohoda o spolupráci vysokých škol (smlouva) musí obsahovat totožné informace jako v případě žádosti o akreditaci. 

Akreditační úřad

Právní úprava věnující se Akreditačnímu úřadu doznala rozsáhlých změn. Níže přinášíme jejich stručný souhrnný popis a v konkrétnostech odkazujeme na text novely.

A) K Akreditačnímu úřadu

Akreditační úřad je nově samostatnou právnickou osobou veřejného práva. Sídlem Akreditačního úřadu je Praha. Akreditační úřad je nezávislý orgán; ve své činnosti se řídí pouze zákony a jinými právními předpisy. Do činnosti Akreditačního úřadu lze zasahovat jen na základě zákona. Předsedu, místopředsedu a členy Rady Akreditačního úřadu jmenuje vláda. Členové Rady Akreditačního úřadu nesmějí přímo nebo zprostředkovaně poskytovat vysokým školám za úplatu poradenskou nebo obdobnou pomoc související s výkonem hlavní činnosti Akreditačního úřadu nebo jejich funkce člena Rady Akreditačního úřadu. K zánik členství studenta nově dochází až uplynutím čtvrtého měsíce ode dne ukončení jeho studia ve studijním programu, pokud se v uvedené době nezapíše do studia dalšího studijního programu. Úprava nově vymezuje podmínky, které musí fyzická osoba splnit, aby mohla být jmenována předsedou akreditačního úřadu nebo členem Rady Akreditačního úřadu. 

 B) K řízení před Akreditačním úřadem

 V řízení o žádosti o institucionální akreditaci, akreditaci (nebo její prodloužení/rozšíření), akreditaci habilitačního řízení nebo řízení ke jmenování profesorem a v řízení o omezení nebo odnětí těchto typů akreditací nejsou účastníci řízení v době od přijetí usnesení ve věci samé Radou Akreditačního úřadu  oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a k jejich podáním učiněným v době od přijetí usnesení ve věci samé Radou Akreditačního úřadu před vydáním rozhodnutí se nepřihlíží, s výjimkou uplatnění práva žadatele zúžit předmět své žádosti nebo vzít žádost zpět. Akreditační úřad spolu s výzvou k vyjádření se k podkladům pro rozhodnutí před vydáním rozhodnutí ve věci poučí účastníka řízení o těchto omezeních a sdělí mu den, kdy Rada Akreditačního úřadu věc projedná.

C) Zveřejňování informací

Akreditační úřad zveřejňuje ve veřejné části webových stránek výrokovou část pravomocných rozhodnutí vydaných v řízení o odnětí nebo omezení akreditace nebo o omezení a zániku oprávnění uskutečňovat studijní program na základě institucionální akreditace a výrokovou část pravomocných rozhodnutí o odvolání, a to spolu se stručně uvedenými důvody těchto rozhodnutí.

D) Přezkumná komise

Právní úprava rozpracovává počet členů přezkumné komise, počet náhradníků, jakož i proces jejich jmenování a délku funkačního obobí.

E) Další

Novela se též zabývá rozpočtem a výběrovým řízením k obsazení funkce člena orgánu Akreditačního úřadu.

 

4. ZAHRANIČNÍ VYSOKÉ ŠKOLY

Rozsáhlých změn doznala též právní úprava udělení tuzemského povolení zahraniční vysoké škole. Zákon o vysokých školách nyní komplexně rozpracovává práva a povinnosti takových škol, jakož i proces vedoucí k udělení povolení,

 

 5. ZVLÁŠTNÍ OPRÁVNĚNÍ VYSOKÉ ŠKOLY PŘI ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI

Právní úprava nově zavádí institut tzv. mimořádného školního stavu, jehož vyhlášením může vysoká škola reagovat na vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu nebo živelné pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie a nehody nebo jiné mimořádné události či jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo uskutečňování činností vysoké školy nebo její součásti ve značném rozsahu, popřípadě na jiné důvody zvláštního zřetele hodné.

Mimořádný školní stav vyhlašuje rektor opatřením a může trvat nejvýše 60 dní (je ale možné jej opakovaně za souhlasu akademického senátu prodloužit, a to vždy o dalších 60 dní). 

Za mimořádného školního stavu může vysoká škola např. využívat nástroje distančního způsobu komunikace bez ohledu na formu studia, upravit podmínky pro přijetí ke studiu, prodloužit lhůty ke splnění studijních povinností aj.

 

6. PŘESTUPKY

Dochází ke sjednocení právní úpravy přestupků, kdy skutkové podstaty jsou nově všechny uvedeny v jednom souhrnném ustanovení. Změny doznalo též samotné vymezení skutkových podstat přestupků, a to mj. z důvodu začlenění nového ustanovení § 97, dle kterého je každý "(...) povinen zdržet se jednání způsobilého vyvolat mylnou domněnku, že je oprávněn poskytovat vysokoškolské vzdělávání, nebo že je vysokou školou.".